תיק מפעל - מהו ומהי חשיבותו?

תקנות רישוי עסקים (מפעלים מסוכנים), תשנ"ג-1993 מחניסים חלק מהמפעלים הקיימים בארץ תחת הגדרה של "מפעלים מסוכנים", הסיבה לכך שמפעלים אלו מוגדרים כמסוכנים היא שמצויים בהם חומרים מסוכנים, כמו למשל: בנזין, כלור, אמוניה וחומרים נוספים בכמויות גבוהות מהכמויות הרשומות בחוק החומרים המסוכנים. ההימצאות של אותם חומרים במפעלים עלולה להוביל לאירועי חירום, כמו למשל: פיצוץ, שריפה או דליפת חומרים מסוכנים, אירועים אלו עלולים להתרחש במידה שנעשה בחומרים המסוכנים שימוש לא זהיר או לא נכון. 

במקרים בהם העובדים אינם זהירים מספיק ואינם מאחסנים, מתחזקים או מעבירים את החומרים המסוכנים בצורה נכונה ממקום למקום, הסיכונים לקיומם של אירועי חירום עולים. גם תקלות טכניות עלולות להוביל להתרחשותם של מצבי חירום. בשל אופי החומרים במפעל עלול אירוע זה להשפיע על הסביבה של המפעל ואף להרחיק.

תיק מפעל - איזה מידע כלול בתיק?

כדי להפחית את הסיכונים ולמנוע אותם, נקבע בתקנות רישוי עסקים שכל ארגון וכל מפעל המאחסנים או משתמשים בחומרים מסוכנים והוגדרו כמפעלים מסוכנים, להחזיק בתיק מפעל. תיק זה מכיל מידע חיוני מפורט בכל הנוגע להתמודדות עם מצבי חירום במפעלים.

תיק המפעל כולל נתונים רבים, ביניהם: תוכנית המפעל ותיאור של המפעל, פירוט מערך הבטיחות, רשימת אמצעי השינוע, רשימת אמצעי המיגון ורשימת ציוד, תיאור הצוותים וכוח האדם הנושאים באחריות לטיפול באירועי חירום, מערך כיבוי אש וגילוי אש (על הדרכה לכיבוי אש) ודרכי הטיפול באירועי אש וחומ"ס (חומרים מסוכנים), תוכנית היערכות לטיפול במקרי חירום, פירוט מקרי חירום אפשריים בהתאם לסוג המפעל.

קראו גם מהי תוכנית בטיחות

החשיבות העצומה של בניית תיק מפעל בצורה נכונה

תיק מפעל שמכיל את כל הנתונים החיוניים והפעולות שיש לבצע, מסייע במניעת אירועים מסוכנים, זאת על ידי זיהוי מקדים של הסיכונים. על ידי זיהוי מקדים של הסיכונים הקיימים בשטח המפעל ניתן לנקוט באמצעים המתאימים ולהפחית את הסיכוי להתרחשותם של אירועי חירום. 

כמו כן, מסייע תיק המפעל בהפחתת נזקים לנפש ורכוש, זאת על ידי מתן הנחיות ברורות לטיפול באירועי חירום. מעבר לכך, מסייע תיק המפעל בשיקום לאחר אירוע חירום ובהשבת המפעל לפעילות במהירות.

Safety On - בונים לכם תיק מפעל בצורה מקצועית

כפי שהוסבר, תיק מפעל שנכתב בצורה מדויקת ונכונה יכול להציל חיים, למנוע נזק כבד לרכוש והוא נחוץ לכל מפעל שעובד עם חומרים מסוכנים. 

במידה שאתם מעוניינים לקבל סיוע בבניית תיק מפעל, אתם מוזמנים לפנות אלינו. החברה שלנו , Safety On, מתמחה בתחום הבטיחות ואנו מספקים מגוון שירותים המסייעים למפעלים, ארגונים, חברות ועסקים נוספים לשמור על הבטיחות בסביבת העבודה, להפחית ואף למנוע אירועי חירום.

במידה שתקבלו מאיתנו שירות, נוכל לבנות לכם תיק מפעל בצורה מקצועית, כך שהוא יהיה מקיף ומדוייק. אנו מתאימים את שירותינו לכל עסק ומבטיחים לכם שירות מקצועי ואמין.

אם אתם מעוניינים לשאול שאלה או לקבל מאיתנו שירות, אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטלפון, על ידי שליחת מייל או על ידי מילוי הפרטים שלכם בטופס ההתקשרות ונחזור אליכם בהקדם.