תיק שטח ותיק מפעל

במדינת ישראל ארגונים חייבים להיות ערוכים למצבי חירום, כמו למשל: אירועי טרור, מלחמות, נזקי טבע, דליפות גז, שריפות ואירועים אחרים.

 כדי להיערך לאירועי חירום שונים חוקקה החובה לארגונים מסוימים להגדיר נוהל חירום. 

תיק מפעל הוא מתוקף תקנות רישוי עסקים (מפעלים מסוכנים), תשנ"ג-1993. כלומר, הוא נדרש כאשר מדובר במפעל מסוכן לפי ההגדרה, גם מחסנים יכולים להיכנס בהגדרה זו.

תיק שטח הוא מתוקף הוראת מכ"ר (מפקח כיבוי אש ראשי) ומיועד למבנים בגובה 29 מטר מעל הכניסה הקובעת ולמבנים המפורטים בנספח א' של הוראה 503.

באופן כללי - תיק מפעל הוא תיק שטח מפורט יותר שגם מתייחס לחומרים/אירועים כימיים

המטרה של תיק שטח ותיק מפעל היא לספק פירוט ולהגדיר בצורה הטובה ביותר כיצד ניתן לסייע לשירותי הכבאות וההצלה ולהנהלת המבנים לטפל באירועי חירום באופן היעיל ביותר.

על תיק שטח ותיק מפעל - איזה מידע כולל כל אחד מהתיקים?

לאחר שהסברנו על חשיבותו של תיק שטח ותיק מפעל, נסביר מהם ההבדלים ביניהם. 

תיק שטח כולל בין היתר: רשימה של בעלי התפקידים והאנשים האחראיים על התנהלות במצבי חירום וכיצד ניתן להתקשר עמם, פתרונות אפשריים למצבי חירום - זאת לאחר שבוצעו הערכות סיכונים, מפרטים של מערכות כיבוי האש, ציוד לגילוי אש, מערכות מים וחשמל במבנה, תיאור סביבת המבנה, לרבות אזורים תעשייתיים, אזורים מסחריים ואזורי מגורים ותיאור מערך מילוט ותרשימים של השטח והמבנים, לרבות תמונות. 

בנוסף לתיק שטח, יכלול תיק המפעל (הדרוש למפעלים מסוכנים) תכנית מפעל וכן פירוט על חומרים מסוכנים, סימון החומרים המסוכנים והדרכים שיש לטפל בהם. תיק המפעל יכיל גם פירוט והגדרה של תקלות ואירועים שעלולים להתרחש במהלך תפעול המקום בסביבה של החומרים המסוכנים. 

מעבר לכך, יכלול תיק המפעל מידע על אמצעי הבטיחות במפעל, כולל מערך גילוי וכיבוי אש, ציוד ומיגון אישי, אמצעי נטרול ואמצעי התרעה. 

תכנית ההיערכות של המפעל תכלול גם את אמצעי הנטרול של תקלות ואת אופן הפעלתם וכן פירוט של האנשים המנוסים לטיפול בתקלות ודרכי יצירת קשר עמם, תכנית עבודה להפעלה של ציוד וכוח אדם ודרכים ליצירת קשר עם הרשויות המוסמכות לצורך דיווח.

כל בעלי מפעלים ומבנים ציבוריים מחויבים לעדכן תיק שטח או תיק מפעל פעם בשנה במטרה לאפשר לכוחות הכיבוי וההצלה להתמודד עם מצבי החירום בצורה היעילה ביותר ולהפחית את הסיכונים לאדם, לסביבה ולרכוש.

רק בעל מקצוע מתאים רשאי להכין תיק מפעל ותיק שטח, ובמידה שאתם מעוניינים לקבל סיוע מקצועי בנושא, אתם מוזמנים לפנות אל החברה שלנו, Safety On, ונשמח לסייע לכם להכין את שני התיקים החיוניים. 

החברה שלנו מתמחה בתחום הבטיחות ומסייעת לחברות, מפעלים, ארגונים ועסקים נוספים להפוך את סביבת העבודה למקום בטוח. אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטלפון, על ידי שליחת מייל או על ידי מילוי הפרטים שלכם בטופס ההתקשרות ונחזור אליכם בהקדם.