חמישה כללי ברזל לשיפור הבטיחות בארגון

על כל בעל עסק שמעסיק עובדים להבטיח שעובדיו יחזרו בשלום הביתה. כדי להבטיח שהעובדים יחזרו בשלום לביתם, מחויב בעל העסק לוודא כי מקום העבודה בטוח וכי העובדים מכירים את כללי הבטיחות ומתנהלים על פיהם. 

כדי שהעובדים במקום יכירו בנהלים, יש לכתוב אותם בצורה ברורה ולוודא שהם הופנמו.

אך לא די בכך, יש ליצור כלים פרואקטיביים ולדאוג למוטיבציה פנימית אצל העובדים לשמור על כללי הבטיחות (לעבוד בטוח גם כשאף אחד לא רואה). 

קיימים שפע כלים, כללים ותקנים בטיחות שמטרתם להפחית את הסיכונים במקום העבודה, במאמר זה נציין חמישה כללי ברזל לפיהם יש לנהוג בכל ארגון, חברה, מפעל או עסק.

חמישה כללי ברזל במקום העבודה

כפי שצוין - קיימים לא מעט כללי בטיחות ותקני בטיחות שמטרתם להפחית את הסיכונים ואף למנוע אותם, להלן 5 כללים חשובים מתוכם:

1. ניהול סיכונים – יש לאתר את הסיכונים הקיימים בארגון, להעריך את הנזקים, לערוך תיעדוף בטיפול בהם בהתאם לעוצמתם, להגדיר את רמת השיפור הנדרשת, להגדיר את רמת ההשקעה הנדרשת לשיפור ולערוך בקרה כדי לוודא שהפעולות שמיועדות לשיפור אכן מתבצעות.

2. יש לקבוע מערכת ניהול בטיחות, תיק בטיחות וגהות – להגדיר כיצד אנו רוצים לפעול בהתאם לסקר הסיכונים. במסגרת קביעת המערכת, יש לנסח שפה משותפת בתחומי גהות, בטיחות וסביבה. כמו כן, יש ליישם תוכניות פרואקטיביות לבטיחות וכן תכניות למערך ביקורות חיצוניות שמטרתן להבטיח כי כל כי כל הנהלים מתקיימים. 

3. הדרכות - רכישת ידע ועידוד מחויבות בנוגע לבטיחות בעבודה- כדי שעובדי המקום ידעו כיצד לפעול ויהיו מחויבים בנוגע לכל נושא הבטיחות, יש לקיים הדרכות בטיחות. במהלך הדרכות הבטיחות רוכשים העובדים מידע בנוגע לסיכונים הקיימים במקום עבודתם, לומדים מהם כללי הבטיחות לפיהם יש לעבוד וכיצד יש לפעול במקרי חירום. במסגרת ההדרכות נשאלות שאלות שונות כמו למשל: כמו למשל: כיצד הייתם מגיבים באירוע של שריפה? או: מה למדתם מהתקרית? 

יש להכשיר צוות חירום מקצועי וכן עובדים נוספים שמתרגלים תפקוד בחירום. תרגילים אלו יתבצעו בהתאם לתוכנית שנתית.

חשוב להתאים את ההדרכות לאוכלוסיית היעד כדי שיהיו אפקטיביות. מומלץ להעביר מסרים קצרים וקליטים

כדי להגביר את תרבות הבטיחות בקרב מנהלים, על כל המנהלים לעבור קורסים בתחום הבטיחות בעבודה.  

מעבר לכך, יש למנות ממונה בטיחות שמסייע למנהלי הארגון לוודא שכל כללי הבטיחות מתקיימים בהתאם לתקנות.

4. ציוד מגן אישי – ציוד מגן אישי הוא קו הגנה אחרון מול הסיכון. המטרה המרכזית של ציוד מגן אישי זה להפחית את הנזק במידה וכל ההגנות האחרות כשלו (לדוגמא חגורת בטיחות ברכב לא מונעת את התאונה אלא מפחיתה את הנזק). יש להתאים לעובד את ציוד המגן לפי הסיכונים בעבודתו. למעשה, חלה חובה על מעסיק עובדים לתת ציוד מגן מתאים לעובדיו, להדריך אותם על אופן השימוש בו, לפקח על שימוש זה ולהחליף את הציוד במידה ונפגע. על העובד חלה החובה להשתמש בציוד המגן ולהודיע למעסיק על כל נזק שנגרם בציוד זה.

 5. מעורבות מנהלים – השאיפה בהתפתחות תרבות הבטיחות של הארגון היא שנגיע למצב שבו כל העובדים יהיו מונעים לעבוד בצורה בטיחותית, לא משום שמישהו אמר להם, אלא משום שיש להם את ההבנה שכך תמיד צריך לנהוג. על מנת שמצב כזה יתאפשר חשוב שהארגון ככלל והמנהלים של כל עובד ועובד בפרט, יקנו לאותם עובדים את התחושה שמקשיבים לדעתם, מערבים אותם בקבלת החלטות מסוימות, משתפים אותם בוועדות ונותנים משוב לעבודתם.

החברה שלנו - Safety On מתמחה בכל הקשור לבטיחות במקום העבודה. 

במהלך שנות פעילותינו סייענו למגוון ארגונים, מפעלים, בתי עסק וחברות לשפר את רמת הבטיחות במקום עבודתם.

במידה שאתם מעוניינים לקבל שירות מותאם אישית או אם אתם מעוניינים לשאול שאלה, אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטלפון, המייל או על ידי מילוי הפרטים שלכם בטופס התקשרות ונחזור אליכם בהקדם.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.