5 סיבות מדוע כל עסק שעובד עם לייזר חייב ממונה בטיחות מוסמך

טכנולוגיית הלייזר הפכה לחלק בלתי נפרד מעולם התעשייה, הרפואה והמחקר. יחד עם זאת, העבודה עם מכשירי לייזר עוצמתיים כרוכה בסיכונים משמעותיים לבריאות העובדים. כאן נכנס לתמונה ממונה בטיחות לייזר - המומחה שמוודא שכל עבודה עם קרינת לייזר מתבצעת בהתאם לנהלי הבטיחות המחמירים ביותר. 

בואו נבין למה תפקידו כל כך חשוב, ולמה אסור לאף מפעל או מעבדה לוותר עליו:

  1. חובה על פי חוק ותקנות הבטיחות. הסיבה הראשונה לחשיבות העצומה של ממונה בטיחות לייזר נעוצה בהיותו דרישה מפורשת בחוק הישראלי. תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובטיחות העוסקים בקרינת לייזר) קובעות כי בכל מקום עבודה בו מופעל, מיוצר או נעשה שימוש במוצר לייזר מסוכן, חייב המעסיק למנות ממונה בטיחות לייזר. הכוונה היא למוצרי לייזר המסווגים ברמות סיכון 3B, 4 או 3R (אם הם פולטים קרינה מחוץ לתחום הנראה). ממונה הבטיחות בלייזר הוא שאחראי לפקח על כל ההיבטים של עבודה בטוחה עם קרינת הלייזר במקום העבודה. המינוי הזה הוא חובה מחייבת לפי התקנות, ולא בגדר המלצה בלבד.

  2. מניעת תאונות ופגיעות קרינה בעובדים הלייזר. ככל שהוא שימושי, הוא גם מסוכן. קרן הלייזר העוצמתית יכולה לפגוע בעיניים, בעור ואפילו באיברים פנימיים אם לא נוקטים אמצעי זהירות מתאימים. ממונה בטיחות לייזר מוודא שכל העובדים מצוידים בציוד מגן הולם כמו משקפי מגן ייעודיים, ושהם עוברים הדרכות בטיחות ויודעים בדיוק איך לנהוג בסביבת לייזר. הוא גם אחראי לתחקר כל אירוע חריג ולהפיק לקחים, ובכך מונע תאונות ופציעות הרות אסון.

  3. אופטימיזציה של תהליכי עבודה בטוחים. מומחיותו של ממונה בטיחות לייזר אינה מסתכמת במניעת נזקים, אלא נוגעת גם בהיבטים תפעוליים של העבודה. הוא מנתח ביסודיות את כל תהליכי העבודה הכרוכים בשימוש בקרינת לייזר, ומייעץ להנהלה כיצד לבצע אותם בצורה האופטימלית והבטוחה ביותר. בכך הוא מייעל את העבודה ומשפר את כלל הביצועים של המפעל או המעבדה.

  4. עמידה בתקני איכות ובטיחות בין לאומיים היום, כשהשוק הגלובלי מחייב תאימות לתקנים בין לאומיים, לא מספיק לעמוד רק בדרישות החוק המקומי. ממונה בטיחות לייזר מוודא שהארגון פועל על פי תקנים מחמירים של ארגון התקינה הבין לאומי ISO ושל ארגוני תקינה.

  5. הטמעת תרבות בטיחות ארגונית. אולי התרומה החשובה ביותר של ממונה בטיחות לייזר אינה טכנית, אלא חינוכית ותרבותית. הוא הופך את הבטיחות בעבודה עם לייזר לערך מרכזי בארגון, שחשוב לא פחות מאיכות או רווחיות. הוא מחנך את העובדים לאמץ כללי התנהגות בטיחותיים כדרך חיים, ולא כמטלה שצריך "לסמן עליה וי". הטמעה של תרבות בטיחות שכזו, במיוחד בסביבה מסוכנת, משדרגת את המוניטין של החברה ואת רמת האמון בה.

לסיכום, אין ספק שעסק שמשתמש במכשירי לייזר מתקדמים לא יכול להרשות לעצמו לפעול ללא ממונה בטיחות לייזר מוסמך. זו לא רק חובה חוקית, אלא גם הכרח מוסרי ועסקי שמבטיח את שלום העובדים ואת איכות העשייה כולה. אז אם אתם מנהלים מפעל או מעבדה שכזו, אל תקחו סיכון מיותר. שכרו היום את שירותיו של ממונה בטיחות לייזר מקצועי, שידאג לכך שהארגון שלכם יהיה בטוח, יעיל ומוערך בתחומו. 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.