מה מוגדר כמפעל מסוכן?

חומרים מסוכנים הינם כשמם - מסוכנים, על כן, מחויב כל מפעל העוסק עם חומרים מסוכנים להחזיק ברישוי עסק מתאים. 

"מפעל מסוכן" מוגדר בתקנות כעסק לו דרוש רישוי שבו מאחסנים, מעבדים, מייצרים או מוכרים חומרים מסוכנים. ההגדרה חלה גם על מפעלים בהם מייצרים פסולת של חומרים מסוכנים ומפעלים בהם מיוצרים חומרים מסוכנים במהלך הייצור או העיבוד.

לפי חוק חומרים מסוכנים, על כל מפעל העוסק במחזור, אריזה, שינוע, איסוף, מכירה, אחסון, מהווה תחנת מעבר לפסולת של חומרים מסוכנים, מטפל בפסולת או מטפל באריזות משומשות להחזיק ברישיון עסק מתאים

חומר מסוכן - כיצד מגדיר החוק חומרים מסוכנים?

"חומר מסוכן" הוא מוצק, נוזל או גז שעשוי לגרום לנזקים לסביבה, לרכוש, לצומח, לחי או לאדם. החומרים המסוכנים מתאפיינים בתכונות מסוכנות, ביניהן: השפעה מסרטנת, רדיואקטיביות, רעילות ודליקות. אפשר לדעת בדיוק אילו חומרים מוגדרים על פי החוק כמסוכנים או לא מסוכנים על ידי בחינת חוק החומרים המסוכנים, נושא זה נמצא תחת אחריותו של המשרד להגנת הסביבה. 

ההגדרות של החומרים המסוכנים כוללות גם חומרים הקיימים בריכוזים קטנים וכמויות קטנות. יש לבחון את החוק ותקנות סיווג ופטור כדי להבין האם עסק מסוים עם חומרים ספציפיים נכל בהגדרת החוק.

כיצד ניתן להפחית את הסיכונים להם עלולים לגרום חומרים מסוכנים?

כדי להפחית את הסיכונים להם עלולים לגרום חומרים מסוכנים, יש לנקוט באמצעי זהירות במשך כל הפעולות העוסקות בהם, פעולות אלו כוללות את יצירת החומרים, שינועם, סילוק הפסולת, השימוש בחומרים ואחסון החומרים.

כדי להפחית את הסיכונים ככל אשר ניתן, חוקקו חוקים החלים על טיפול בחומרים מסוכנים, חוקים אלו תקפים במדינות רבות. כמו כן, קיימות אמנות בינלאומיות אשר אחראיות על אופן הטיפול בחומרים אלו.

בנוסף, מחויב כל בעל מפעל מסוכן בתיק מפעל, על מנת לטפל באירועים העלולים להתרחש כתוצאה מתפעול המפעל ועלולים לסכן את הסביבה ואת האדם.

הפחתת סיכונים במפעל המוגדר כ"מפעל מסוכן"

עבודה במפעל מסוכן דורשת הקפדה דקדקנית בכל הקשור לעיסוק בחומרים מסוכנים וחשוב מאוד שכל הנמצאים במקום יכירו בסיכונים הכרוכים בביצוע עבודתם, במכשור עימו הם עובדים ובחומרים המסוכנים וידעו כיצד לפעול בכדי להפחית את הסיכונים וכיצד לפעול במצבי חירום.

במידה שהמפעל שלכם מוגדר על ידי החוק כ"מפעל מסוכן", חשוב שתקפידו על נושא הבטיחות באופן קפדני ביותר ותקבלו סיוע מבעלי מקצוע המתמחים בתחום, בריאותם של העובדים במקום ושמירה על הסביבה, החי, הצומח והרכוש נמצאים תחת אחריותכם ואנו - בחברת Safety On מתמחים בכל הקשור לבטיחות במקומות עבודה, לרבות מפעלים מסוכנים. 

במסגרת שירותינו נוכל לסייע לכם לאורך כל הדרך ובין היתר להכין לכם תיק מפעל מפורט, מדויק ומעודכן לצורך הפחתת הסיכונים.

אם אתם מעוניינים לשאול אותנו שאלה או לקבל מאיתנו שירות, אתם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטלפון, על ידי שליחת מייל או על ידי מילוי הפרטים שלכם בטופס ההתקשרות ונחזור אליכם בהקדם.