מה נכלל בקטגוריה של חומרים מסוכנים?

כיום ניתן למצוא בארץ לא מעט מפעלים שונים, אשר עובדים עם חומרים מסוכנים. מדובר על חומרים אשר עלולים להזיק לסביבה ולכל היצורים החיים שבאים עמו במגע, ולכן כל מפעל מסוג זה מחויב להחזיק ברישוי עסק מתאים. עסק המוגדר בתור "מפעל מסוכן" רשאי לפי החוק למכור, לייצר, לעבד ואפילו לאחסן חומרים מסוכנים. למעשה, לפי החוק, כל סוג של עסק או מפעל, אשר בא במגע עם חומר מסוכן, מחויב להחזיק בהיתר מתאים הנקבע לפי אופי וכמות הרעלים, במטרה להבטיח את בריאות העובדים. 

אנו בחרת Safety On מתמחים בתחום של בטיחות בעבודה. אנו מציעים סיוע וייעוץ לכל בית עסק העובד עם חומרים מסוכנים. אנו מספקים תיקי מפעל מקצועיים והדרכות לעובדים.

מהם חומרים מסוכנים וכיצד החוק מגדיר אותם?

לפי החוק בארץ, חומר מסוכן הינו חומר בכל מצב צבירה אפשרי, אשר עלול לגרום לנזק לסביבה, לרכוש, לחי ולצומח אשר רשום בחוק. ברוב הפעמים, מדובר על חומרים מסוכנים אשר עלולים להשפיע על הבריאות של כל מי שבא עמם במגע, בין אם באמצעות השפעה רדיואקטיבית ובין אם באמצעות הגברת הסיכון לסרטן, הרעלה או דליקה. 

היום בארץ ישנו חוק החומרים המסוכנים, אשר נמצא תחת אחריותו של המשרד להגנת הסביבה. חוק זה מגדיר את אופן השימוש, מכירה או אחסנה של חומרים מסוכנים, בין אם מדובר על ריכוזים קטנים או כמויות מינימליות. כדאי לדעת כי החוק פוטר חלק מהחומרים, לכן חשוב להכיר את החוק על בוריו, במטרה להבין האם עסק מסוים נכלל בהגדרת החוק או שהוא פטור מהסיווג הזה.

חוק חומרים מסוכנים – מה נכלל תחת ההגדרה הזאת?

תחת הגדרה לחומרים מסוכנים נכנסים "כימיקל מזיק" ו"רעל".  כימיקל מזיק הוא כל חומר המפורט בתוספת הראשונה לחוק, בין בצורתו הפשוטה ובין מעורב או ממוזג בחומרים אחרים. רעל הוא כל חומר מן החומרים המפורטים בתוספת השנייה לחוק, בין בצורתו הפשוטה ובין מעורב או ממוזג בחומרים אחרים.

הסיווג לחומרים מסוכנים מתבסס על 9 קבוצות סיווג שונות, בהתאם לתכונות של החומר. למשל, קבוצת סיכון 8 כוללת את כל החומרים המשתכים. כדאי לדעת כי כל קבוצה יכולה להתפצל לקבוצות משנה שונות, כמו למשל בקבוצה מספר 2. קבוצה זו כוללת בתוכה את כל החומרים הגזיים והיא מתפצלת ל- 3 קבוצות משנה: גזים דליקים, גזים רעילים וגזים דחוסים בלתי דליקים. 

כדאי לדעת כי כל חומר מסוכן מכיל מספר או"מ, אשר מהווה למעשה מספר בן לאומי בן 4 ספרות. מספר זה מהווה את תעודת הזהות של החומר או חומרים בעלי תכונות דומות, על מנת לאפשר לכוחות ההצלה לפעול בצורה המתאימה ביותר במידת הצורך.

אנו בחברת Safety On מתמחים בהדרכות בטיחות לעובדים ובמתן ייעוץ בנושאי בטיחות לבתי עסק שונים. כאשר מדובר על מפעל מסוכן, המתעסק עם חומרים מסוכנים, ישנה חשיבות גבוהה להקפיד על תקנות הבטיחות וחוקי המשרד להגנת הסביבה בנושא. 

אנו מציעים הדרכות בטיחות לעובדים בתחום החומרים המסוכנים, על מנת לאפשר להם לעבוד בצורה בטיחותית ולהפחית את הסיכון למחלות מקצוע או תאונות עבודה. כמו כן, אנו נשמח להכין לכם תיק מפעל מפורט ומקצועי, על מנת לסייע לכם לשמור על בטיחות העובדים ובטיחות הסביבה. לפרטים נוספים, צרו קשר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.