מהו אקלים בטיחות בארגון

אקלים בטיחות בארגון הינו מושג המתאר מצב, שבו יש הסכמה בין העובדים והמנהלים לגבי החשיבות של התנהגות בטיחותית בעבודה. הדבר נכון במיוחד כאשר ישנן דרישות העלולות לסתור את הצורך לנהוג בצורה בטיחותית, למשל, כאשר יש צורך לעמוד בלוחות זמנים צפופים, להפחית עלויות וכדומה. במידה וקיים אקלים בטיחות גבוה בארגון, העובדים יטו לבצע את עבודתם בצורה הבטיחותית ביותר, דבר שיפחית את שכיחותם של תאונות עבודה או אירועים של כמעט תאונה. לעומת זאת, מצבים בהם העובדים מסכימים כי עמידה בלוחות זמנים חשובה יותר מאשר הקפדה על בטיחות, מאחר והדבר יגרום לפידבק חיובי יותר מצד ההנהלה, ייצרו אקלים בטיחות נמוך יותר, אשר יגרום לעובדים לעגל פינות בתחום הבטיחות. 

אנו בחברת  Safety On נשמח לסייע לכל חברה ולכל ארגון להעלות את רמת הבטיחות שלהם, באמצעות ייעוץ והדרכת בטיחות. אנו מסוגלים לסייע לכם לשפר את אקלים הבטיחות בארגון שלכם, במטרה למנוע תאונות עבודה ולספק לעובדים סביבת עבודה נעימה ובטוחה יותר.

אקלים בטיחות בארגון – נקודות חשובות ששווה להכיר

קודם כל, חשוב לדעת כי היום ניתן למצוא לא מעט מחקרים שונים, אשר עוסקים בתחום של אקלים בטיחות בארגון. מחקרים אלו בדקו את הקשר בין רמת אקלים הבטיחות לבין כמות תאונות העבודה בארגון. 

הממצאים מראים כי בזכות התנהגות בטיחותית של מנהלים ועובדים, ניתן להפחית באופן משמעותי את כמות תאונות העבודה. מתברר כי אחד הגורמים המשפיעים ביותר על רמת אקלים הבטיחות, הוא החוויה האישית של העובד, אשר מספקת עבורו מידע אודות החשיבות של התנהגות בטיחותית במקרים של דרישות סותרות. מצבים בהם יש לחץ של עבודה או צורך לעמוד בזמנים, מהווים מקרי מבחן להצהרות הפורמליות של ההנהלה ולחשיבות של נושא הבטיחות עבורה.

מה חשוב לדעת אודות אקלים בטיחות בארגון?

חשוב להבין כי במקרי מבחן בהם יש צורך להכריע בין התנהגות בטיחותית לבין עמידה בלוחות זמנים למשל, העובדים בוחנים האם ההתנהגות של ההנהלה תואמת לעמדות הרשמיות שלה. במידה והבטיחות אינה ממוקמת במקום הראשון, העובדים מסיקים כי אין להתנהגות הבטיחותית חשיבות מספקת ולכן בוחרים שלא להשקיע בכך יותר מידי מאמץ. 

מצד שני, במידה והמנהלים מקפידים להתייחס לנושא הבטיחות בתדירות גבוהה במהלך שגרת היומיום, אקלים הבטיחות בארגון יהיה גבוה יותר והסיכון לתאונות עבודה יפחת באופן משמעותי. מעבר לכך, כדאי לדעת כי אקלים הבטיחות מושפע גם מסגנון המנהיגות, מאחר וככל שהקשר בין המנהל לעובדים יהיה חזק יותר, כך האמון ההדדי ביניהם יגדל. במידה והעבודה כוללת סיכון פיזי, המנהל יעניק לנושא הבטיחות חשיבות גבוהה יותר והדבר יגרום ליצירת אקלים בטיחות גבוה יותר.

אנו בחברת  Safety On מספקים לכל אחד את היכולת להעלות את אקלים הבטיחות בארגון שלו. אנו מספקים יועצי בטיחות, שיאפשרו לקדם ולהעלות את רמת הבטיחות ואת החשיבות שלה בקרב העובדים. לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים, צרו קשר.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.